Cilinderkoprevisie

Berger Motorenrevisie Webres-03611

Cilinderkoprevisie

Het reviseren van de cilinderkop is iets wat wij heel vaak doen, misschien wel het vaakst van alle onderdelen van een motor. Dat komt omdat de cilinderkop heel erg kwetsbaar is voor schade. Deze schade ontstaat bijvoorbeeld door oververhitting van de motor. Ook rijden op LPG, het verbruiken van teveel olie of het breken van de distributieriem beschadigt de cilinderkop. Bij Berger Motorenrevisie beschikken we over de juiste machines om de cilinderkoppen snel en efficiënt te reviseren.

Eerst demonteren en reinigen wij de cilinderkop. We verwijderen alle koolstofaanslag en ontvetten alles helemaal. Daarna is het belangrijk om de cilinderkop af te persen om te onderzoeken of er kleine beschadigingen of haarscheurtjes zijn. Vervolgens meten wij alle onderdelen na en vervangen we wat versleten is. We frezen de klepzetels om een goede afdichting te garanderen. Als laatste vlakken we de cilinderkop. Nadat alles klaar is zetten we alles weer in elkaar voor een laatste inspectie.

Cilinderkop vlakken

Eén van de meest voorkomende beschadigingen aan de cilinderkop is vervorming. De cilinderkop trekt na verloop van tijd krom door de hoge druk die er op staat. Dit veroorzaakt lekkages die op hun beurt weer zorgen voor een lager rendement van de motor. Dit lossen we op door de cilinderkop te vlakken.

Zoals altijd moeten we eerst de boel ontvetten en de pakkingsresten verwijderen. Daarna spannen we de cilinderkop in op de vlakbank. Het vlakken gebeurt door middel van een beitel die een dun laagje van de cilinderkop afhaalt. Dit zorgt ervoor dat de cilinderkop weer helemaal egaal vlak is. Een cilinderkop vlakken moet erg nauwkeurig gebeuren. Om lekken te voorkomen zijn er namelijk geen afwijkingen te permitteren.

sq_Berger Motorenrevisie Webres-03494
Berger Motorenrevisie Webres-03505

Cilinders boren en honen

Het gebeurt vaak dat de zuigers niet meer goed aansluiten op de cilinders. Dit komt in de meeste gevallen door een beschadiging aan de cilinderwand. In dit geval moeten wij de cilinders boren en honen. Het boren van een cilinder is millimeterwerk; we boren de cilinder niet meer dan noodzakelijk is. Na het boren van de cilinder moeten we de cilinderwand honen. Dit is een nabewerking waarmee we een bepaalde structuur in de cilinderwand aanbrengen. Deze structuur zorgt voor het juiste evenwicht tussen olieverbruik en slijtage.