Dieseltesten/revisie

Berger Motorenrevisie Webres-03558

Dieselrevisie

Veel revisiebedrijven doen geen dieselrevisie en verwijzen naar een apart bedrijf die daarin is gespecialiseerd. Bij Berger Motorenrevisie doen wij alles in-house. Dat betekent dat we alle apparatuur hebben om verstuivers, brandstofpompen en injectoren te testen en te reviseren. Met onze COMrail-testbank diagnosticeren we binnen een mum van tijd wat er scheelt, zodat we direct aan de slag kunnen.

Omdat wij alles zelf doen is het vaststellen en oplossen van problemen met een dieselmotor snel, betaalbaar en precies. Soms is het goedkoper om onderdelen te vervangen dan te reviseren, zoals bij injectoren wel eens het geval is. Andere keren is het wel beter om een revisie te doen.

Common-rail dieselmotoren

COMrail (common-rail) is een inspuitsysteem voor dieselmotoren. Sinds 1997 worden dieselmotoren ingespoten met deze techniek waarbij een computer de verstuivers aanstuurt. Onder andere het openen en het sluiten van de verstuiver, en het aantal inspuitingen per cyclus (injectietijd) worden door de computer geregeld. De computer bepaalt de injectietijd aan de hand van het toerental, motortemperatuur en de belasting.

De brandstofpomp levert de brandstof onder hoge druk aan de galerij. In de galerij moet een constante druk heersen. De verstuivers zitten direct op de galerij aangesloten. Pas als de computer het signaal afgeeft openen de verstuivers en wordt de brandstof door de hoge druk de cilinder in gespoten. Binnen het common-railsysteem moet alles perfect afgesteld zijn en met elkaar meewerken. Een kleine kink in de kabel kan er al voor zorgen dat de dieselmotor minder efficiënt draait.

Berger Motorenrevisie Webres-03526
Berger Motorenrevisie Webres-03759

Oudere dieselmotoren

Bij oudere dieselmotoren zonder COMrail, zoals motoren met een hogedruklijnpomp of roterende verdeelpomp, openen de verstuivers door de hoge brandstofdruk zelf. De brandstofpomp draait met de nokkenas mee en bouwt zo de druk op. De timing van de pomp ten opzichte van de nokkenas is dus bepalend voor de drukopbouw.